lördag 30 mars 2013

Bara toppen på köttberget

De senaste veckorna har det haglat avslöjanden om hästkött i olika industritillverkade produkter.
Jag vill inte kalla det för mat för det är det inte...
Läs min artikel på Newsmill (Matregler i den nya verkligheten) så förstår ni vad jag menar.

Mitt intresse för den förfalskade maten började ju när jag hittade extrabillig köttfärs i en lokal butik. Jag är ju djurvän så jag tänkte ge våra katter en glad överraskning. Katterna tittade på köttfärsen, tittade på mig och gick ut och fångade möss istället.
När katter vägrar äta den mat som säljs i våra butiker började jag bli orolig på allvar.

Idag är media och konsumenter i berättigat uppror över att så många producenter blandat in hästkött bland det som skulle varit nötkött och i vissa fall helt ersatt nötkött med rumänskt hästkött.
Problemet är att alla DNA-tester hittills bara har testat för förekomst av hästkött eftersom dagens testmetoder bara testar för förekomst av en främmande DNA-typ i taget. Vi har ännu inte börjat testa efter åsnekött eller andra sorters kött med ännu mer dubiösa ursprung. 
Lagen i Rumänien som som trädde i kraft nyligen förbjöd ju både hästar och åsnor som dragdjur på vägarna. Efter detta har miljontals hästar och åsnor slaktats och köttet har tagits tillvara.
Nu vet vi vad som hände med hästköttet och snart får vi veta vad som händer med åsneköttet.
Det finns förmodligen redan i en frysdisk nära dig...  

Vi kan dessutom tänka på att EUs import av "köttprodukter och köttbiprodukter till hund mat och kattmat" vida överstiger produktionen av dessa varor. Var tar resten vägen??
Det är naturligtvis inget fel på kött från häst, åsna, get, zebra, buffel eller gnu. Jag har ätit alla dessa i olika länder och de kan vara hur goda som helst.
Men, jag visst vad jag åt och betalade därefter.

Andra saker som dykt upp i debatten de senaste dagarna är t.ex. ICAs egna grädde som är importerad från Österrike och med tillsatt stabiliseringsmedel!
I samma klass finner vi ICAs egna creme fraiche där ursprungsland betecknas med EU! En klar förolämpning mot de konsumenter som vill veta vad de äter.

Men detta är bara en liten del av toppen på berget av förfalskad mat!
Några exempel:

Den lax vi köper idag är oftast odlad i Norge och har en, vad vi tror, hälsosam och naturlig färg. nej då, laxarna får pellets med färgämnen för att få fram en ”aptitlig” färg på laxen. med hjälp av färgkartan SalmoFan kan de till och med bestämma den färdigodlade laxens färg utifrån vilken marknad laxen skall säljas på.
Vild lax får sin fina färg av en diet med mycket kräftdjur men då de odlade laxarna lever på en diet av mald industrifisk blird de gråa och tråkiga i köttet vilket syntetiska färgämnen råder bot på.

En parallell kan man hitta i räkindustrin, normalt har färska räkor en härlig färg när de fångas i kalla vintervatten. På sommaren blir de blekare i skalet vilket en del fiskare avhjälper med azofärgämnen - som bland annat kan ge hyperaktivitet hos barn.

Svensk köttindustri använder numera en speciell gas i sina förpackningar av färdigstyckat kött.  Visserligen härsknar köttet fortare, det blir segare och tappar snabbt smaken - men köttet behåller sin friska röda färg så länge det ligger i den gasfyllda förpackningen.
Dagens problem är att konsumenterna inte bryr sig om vad de stoppar i sig och sina barn utan tyvärr bara letar den billigaste och mest "bekväma" produkten utan att reflektera över innehållet.

Slutsatsen är att vi får de matliknande produkter vi förtjänar. När jakten på den billigaste produkten är viktigare än kvalitetskraven så får vi vänja oss vid att äta både häst och åsna även i framtiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar