fredag 29 juni 2012

Tankar en fredag....

Det är mycket nu, inte nog med att sommaren har haft den kallaste och blötaste juni sedan hedenhös - trots alla alarmisters skrianden om den globala uppvärmningen, dessutom har det varit maratonmöten i Lysekil, öppna brev från ett par kriminella i Etiopien och upplopp vid Sahlgrenska sjukhuset.

Vi tar det i tur och ordning.
Jag förstår inte hur alla klimatalarmister orkar hålla på och predika om global uppvärmning när, de facto, jordens medeltemperatur inte ökat ett dyft de senaste tio åren och allt tyder på att vi går en mindre istid till mötes. Men, det är ju inte längre fråga om omsorg om klimatet utan ett sätt att lura till sig ännu mer och fetare bidrag från staten. När WWF, som är ett globalt lobbyföretag med miljardomsättning stolt kan räkna McDonalds och Coca-Cola till sina huvudsponsorer så ser man var deras trovärdighet hamnar...

i onsdags besökte jag kommunfullmäktiges sammanträde i Lysekils kommunhus. Det började 17.30 och avslutades 01.35! Jag satt, som ende åhörare, hela kvällen på en träbänk och undrade vad jag höll på med....Jag var fascinerad av hur många fullmäktige som inte hade läst in dokumentationen över huvud taget och över den stora mängd långrandiga talare som inte tillförde ett dyft till debatten utan bara njöt av sina egna röster....
Jag vet att vissa talarstolar har "trafikljus" som lyser grönt i två minuter, gult i en minut, sedan rött ljus och mikrofonen stängs av....
Gör underverk för människor med verbal inkontinens!
Den förväntade skarpa debatten om Kolholmarnas bryggor och fakturor kom av sig lite när den inte ens började förrän efter midnatt och en överraskande stor del av ledamöterna hade gått hem....
Kul att se vilka som inte tar sitt politiska uppdrag på allvar...
Vid flera tillfällen under kvällen kom jag på mig med att helt osökt gnola ledmotivet till "Mupparna"...
Det är dessutom nu helt klarlagt att inspirationen till TV-serien "Starke Man" är hämtad från Lysekil!

Sen har våra fängelsekunder i Addis Ababa hört av sig i kvällspressen. De klagar över bristen på intellektuell stimulans och att det aldrig är tyst omkring dem. Jag förstår att det måste vara svårt men kunde man inte tänkt lite bättre innan man traskade in i Ogadenprovinsen ihop med terrorstämplade grupper??
Som jag skrivit tidigare har jag själv varit i dessa trakter för ett antal år sedan och intygar fortfarande att det inte alls är rätt miljö för stjärnögda småreportrar.
Ogadenprovinsen spelar i en helt annan division.....

Sen är det uppfriskande med kurdiska klanstrider med vapen i hand på sjukhus. Sjukhuset måste ta sådana här problem på större allvar! Nu gick det relativt bra men vad händer den gången då det är två rivaliserande kriminella organisationer som skall göra upp inne på akutintaget? Jag har kollegor i USA som tar dessa problem på större allvar än Sahlgrenska säkerhetsavdelning och polisen i Göteborg - och med all rätt!
På ett sjukhus förväntar man sig vård, inte en förlupen kula!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar