tisdag 19 juni 2012

Vargarna i Kolmården

Jag har vid ett flertal tillfällen varit inne i det berömda varghägnet på Kolmården.
(Jag väntar nu bara på att kvällspressen skall göra ett snyftreportage om mig...)

Jag har dessutom arbetat i många länder där det fanns mängder med vargar och ingen brydde sig speciellt mycket.
Jag har också skjutit tre vargar - helt legalt.

Så, jag har en hel del olika erfarenheter av varg men ingen kunde väl i sin vildaste fantasi föreställa sig den våg av trams som nu sköljer över media.

Vad vi först och främst måste komma ihåg är att vargar är djur, vad Disney och andra än har inbillat oss.
Djur, likväl som människor, agerar väldigt mycket mer på instinkter än vi egentligen vill föreställa oss.
Är någon i underläge - sjuk, svag eller sårbar så klipper man till - det gäller för en varg likväl som en murvel från kvällspressen.
Jag hoppas att vidare polisutredning slår fast orsaken till attacken och jag misstänker att skötaren var akut sjuk vid tillfället.
Sedan hoppas jag också att polisutredningen tar tag i den eller de inom polisen som säljer information till kvällspressen, det är ett förbannat oskick som måste stävjas!

Olika media, i olika högt tonläge, argumenterar för att vargarna skall avlivas eller, dagen därpå, för att vargarna skall få leva.
Naturligtvis skulle det inte påverka situationen ett dugg om man avlivade vargarna eller inte.
Symbolvärdet är högst marginellt men å andra sidan, vad skall van ha ett gäng kastrerade ungvargar till om man inte kan visa upp dem i djurparken?

Det märkligaste yttrandet kom på Newsmill där en individ ansåg att samma saker som hände i Kolmården kommer att hända i svenska skogar om vi inte skjuter fler vargar så att vargarna lär sig att bli rädda för människor.
Uttalandet säger en hel del om skjutskickligheten hos skribenten och hans gelikar - de djur jag skjuter på dör och lär sig inte ett dugg.
Det måste vara en insikt om att skribenten och hans vänner ofta skadeskjuter djur som ligger bakom det märkliga yttrandet!

Nåja, medias blodtörstiga snyftdrev kommer att fortsätta i några dagar tills varenda dansbandsartist har fått tala ut och varenda kulturknutte fått framföra just sin djupsinniga stora åsikt.
Sedan kommer vi bara att beklaga en tragisk arbetsplatsolycka bland många andra.
Om jag inte minns fel dör det väldigt många fler personer på byggnadsarbetsplatser är varghägn men media bryr sig inte....
Säljer inte lika många lösnummer kanske???







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar