söndag 14 oktober 2012

Den vita elefanten mitt i rummet...

Svensk debatt (?) i rådande Demokratur är ganska intressant.
Vi får tycka precis vad vi vill bara vi tycker samma sak som en liten högljudd grupp mediaknuttar.

Nu förfasar sig alla kloka förståsigpåare över att SD går från klarhet till klarhet.
OBS! Jag stödjer inte SD, jag är aktiv moderat men jag är läskunnig och kan tänka på egen hand.

I det svenska debattrummet finns det en stor vit elefant mitt i rummet som alla "kloka" murvlar och mediaartister nogsamt undviker.
Invandringsproblematiken får inte finnas i någon form i den aktuella debatten.

Under tiden så är detta den enskilt största frågan och orosmomentet för oss som bor långt från Folkungagatan.

I min egen närmiljö så har den lilla kommunen Munkedal översvämmats av asylsökande, invandrare och andra som har stora skydds- och hjälpbehov.
Men, detta får inte debatteras i media.
De nytillkomnas situation, de fastboendes reaktioner och situationens inverkan på stämning, humör och brottsstatistik får inte beröras.
Den vita elefanten står, helt oberörbar, mitt i det mediala rummet.

I min absoluta närmiljö ser jag att en lycksökare har köpt ett ruckel 7 kilometer från närmaste samhälle och en mil från närmaste affär för att tjäna pengar på en stackars somalisk storfamilj.
Grannarnas reaktion?
Alla knyter nävarna i byxfickan, låser in allt flyttbart och har hagelbössorna under sängen.

När vågar gammelmedia och de sju andra partierna ta tag i diskussionen kring den vita elefanten mitt i rummet?
Eller kommer de att vakna upp till en helt annan politisk scen 2014???






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar